People, technology and life

Nuts bedrijf Delta wil mij graag langdurig als klant. Mijn voordeel? Euhm, niets.

Screen Shot 2013-05-14 at 18.10.42Vorig jaar is mijn leveringscontract voor energie verlopen. Wij zitten al bijna 11 jaar bij Delta NV en zijn daar op zich best tevreden mee. Heb ik dan een speciale band met de Delta? Nou, nee, dat nou ook weer niet. Het is natuurlijk een lokale onderneming en daarmee lijken ze wat minder onpersoonlijk dan de grote concurrenten uit het midden van het land. Maar verder kan ik eigenlijk niets bedenken. Al is het gevoel dat je bij een kantoor binnen kunt stappen wel prettiger dan een onpersoonlijk 0900 nummer.

Maar goed, vorig jaar verliep het contract waarmee we ons voor 3 jaar aan de Delta verbonden. Een goed moment om over te sluiten. Dat dacht ook de Delta en ze stuurden ons een mail. “Wilt u uw contract oversluiten?” Ik heb er toen eens goed naar gekeken, maar ik zag eigenlijk geen enkel voordeel. Een vaste energieprijs is natuurlijk leuk, maar hoeveel voordeel haal je daar nou precies uit? Dus ben ik ook eens bij andere leveranciers gaan kijken. De een geeft je een cadeau, de andere een korting. Er is nogal wat te doen rondom het winnen van klanten in de energiebranche. Zo niet bij de Delta. Desgevraagd reageert de Delta in een tweet met “Het is een bewuste keuze om niet te stunten met kortingen. Wij bieden u de zekerheid van een laag tarief en goede service.^P” En daar kun je het als goede klant dan weer mee doen.

Nou ben ik wat betreft energie toch wel weer trouw. Dus blijf ik lekker zitten waar ik zit, laat het contract verlopen en ga verder met een variabele leveringsprijs. Op zich niets mis mee. Maar voor de Delta is het niet genoeg. Gisterenmiddag ontving ik opnieuw een mailtje van de Delta om mij aan te sporen om opnieuw de keuze te maken voor een leveringscontract. Gestimuleerd door mijn ongeremde optimisme besloot ik opnieuw de website van de Delta te bezoeken. Want als ze, zoveel maanden na het verlopen van het contract, ineens nog een mailtje sturen, dan hebben ze misschien begrepen dat het behouden van klanten je wat waard moet zijn. Dus klikte ik vol verwachting op de link in de mail.

Een emmer ijswater daalde neer in mijn nek. Om te beginnen moest ik opnieuw registreren om mijn persoonlijke aanbiedingen te krijgen. Vervelend, want dat had ik vorig jaar ook al eens gedaan. En aangezien mijn klantnummer en mijn adres niet veranderd zijn, had dat dus best bewaard kunnen blijven. -Vlak na ik dit probleem had, is gebleken dat de Delta hun Mijn Delta offline hebben moeten halen, omdat mensen de gegevens van anderen te zien krijgen. Maar de site voor de energiecontracten is nog steeds online, dus die zal daar niet onder vallen.- Na opnieuw geregistreerd te hebben, krijg ik mijn die opties voor mijn neus. Ik kan mijn contract 1 jaar vastleggen, 3 jaar vastleggen of 1 jaar variabel houden. Tussen 1 en 3 jaar vastleggen zit precies €0,- verschil. Als ik het contract variabel hou, dan verwacht de Delta dat ik zeker €1,53 per maand duurder uit ben dan wanneer ik mijn contract vastleg. Vol verbazing zak ik achterover. Dit kan toch niet waar zijn. Ongeacht wat ik doe, het is de Delta blijkbaar niets waard om mij als klant te hebben. Mijzelf langer verbinden aan de Delta en ze daarmee een garantie te geven op een bepaalde omzet is duidelijk niet genoeg om mij als klant waarde te laten hebben.

Beste Delta, ik vind jullie best aardig hoor, maar de liefde kan niet van een kant komen. Als ik me voor langere tijd aan jullie verbindt, dan wil ik daar graag een stukje waardering voor terugzien. Dat kan in de energieprijs zijn, dat kan ook op een andere manier. Maar dat kan niet door mij hetzelfde te bieden als ieder ander die zich wel, of niet aan jullie wil verbinden. Dan kijk ik net zo lief rond naar een maatschappij die mij wel als klant weet te waarderen. En de mogelijkheid tot het eventueel kans maken op het winnen van een kaartje voor Concert at Sea compenseert dat echt niet.

Beste energiemaatschappijen, weten jullie je klanten wel te waarderen? Willen jullie mij erbij als klant? Je weet me te vinden. Ik hoor het wel.

2 Comments

  1. Marty - DELTA NV

    Beste Arne,
    Na ons gesprek maken we graag gebruik van je uitnodiging om te reageren. Vooropgesteld: al onze klanten hebben bewust de keuze gemaakt voor DELTA. En daarmee beschouwen wij al onze klanten als loyale klanten. Die loyaliteit willen wij belonen met transparantie. Met eerlijke tarieven. En met de mogelijkheid om een afgewogen keuze te kunnen maken voor de overeenkomst die het beste bij jou past. Om die reden maken we elk half jaar weer als eerste leverancier onze nieuwe tarieven bekend voor alle mogelijke contractvormen. Daarmee geven we je alle ingrediënten in handen om de keuze te maken die voor jou op dit moment in je leven de beste is. De één kiest graag voor zekerheid en gemak, de ander voor flexibiliteit. Wij willen geen ‘loyaliteit’ afdwingen door contracten, waar je voor lange tijd aan vast zit. Juist door de vrijheid van keuze willen wij onze klanten binden. Natuurlijk kunnen wij het ene (3 jaar) contract wat goedkoper maken ten opzichte van het andere (1 jaar). Maar dat zou niet stroken met onze filosofie. Wij willen geen klanten kopen – wij willen onze klanten verdienen.

  2. deze keer anoniem

    Beste Arne
    Ik noem mijn naam niet aangezien ik in het verleden meer kritiek gehad op Delta en dit mij niet in dank is afgenomen, terwijl dit over een security risico ging.
    Laat ik beginnen te zeggen dat ik het met Delta eens ben dat het geen goede strategie is om klanten te kopen. Echter het verhaal van Delta dat klanten hebben gekozen voor de Delta is een beetje grappig. Zeeuwen zijn vaak al tientallen jaren klant en de markt is zeker voor de oude generatie niet transparant. Ouderen hebben bijvoorbeeld ALTIJD een nadeel, want ze weten geheel niet hoe ze zouden moeten overstappen.
    Drie jaar geleden was voor mij met Delta de maat vol voor wat betreft “te dure energie”. Ik heb Delta gebeld wat ik was merkfan. Ik heb de medewerker uitgelegd dat ik graag een 3 jaar contract wil met meer voordeel. Ik heb aangegeven dat ik akkoord ga met hetzelfde tarief als de toenmalig goedkoopste leverancier. Delta moest daardoor zeker 6% zakken. Resultaat: ik ben nu 3 jaar klant bij een andere energieleverancier en heb groene stroom met steeds een contract van 1 jaar voor de volgende tarieven. Ik woon in Zeeland.
    Gas: 1m3: EURO 0,529
    Stroom lage tarief: 0,1895 cent p/KW
    Stroom hoge tarief: 0,2052 cent p/KW
    Ik geloof dat wanneer je geen tariefmeter hebt voor lage of hoge stroom je per KW 0,194 betaald.
    Zou jij eens kunnen aangeven hier welke tarieven de Delta rekent, want dit kan ik nergens vinden. En voor de duidelijkheid: wanneer je overstapt blijft alles hetzelfde, het is puur een administratieve gelegenheid. Delta komt zelf nog steeds onze meterstanden opnemen

    p.s. verleden jaar heb ik gas zelfs voor EUR 0,429 per m3 gekregen een heel jaar lang, maar dat kon in 2013 gewoonweg niet meer, iets waar ik volledig begrip voor heb. Ook heeft de energieleverancier die ik u heb een geweldige klantenservice waar je niet langer dan 1 tot 2 minuten hoeft te wachten wil je iemand spreken

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2024 Arne Hulstein

Theme by Anders NorenUp ↑