Mensen die auto’s maakten, waren echte pioniers in de begindagen. En in die tijd heeft Renault veel innovaties doorgevoerd. Maar hoewel het web snel ontwikkelt, is dat met auto’s nu wel anders. Veel jongeren hebben nu het idee dat auto’s meer nadelen hebben dan voordelen. Dat betekent dat automakers zichzelf moeten veranderen, want ze zijn nu gericht op het maximaliseren van winst. Dat is waar we ons de afgelopen jaren erg op hebben gericht. Het resultaat is dat we erg goed zijn geworden in het automatiseren en het optimaliseren van productieproces. In 1990 kon een Renault 19 ongeveer 700km rijden zonder te tanken. In de Megane, de opvolger op dit moment, hebben we het over 1300 kilometer en over een paar jaar kan deze auto waarschijnlijk een afstand van 1600 kilometer afleggen zonder tanken.

Dat zijn natuurlijk leuke cijfers, maar het is moeilijk om over de afgelopen jaren een radicale verandering bij de auto’s te zien. Een belangrijke reden hiervoor is dat het verlangen in de markt is gebleven. Het gaat gebruikers er nog steeds om dat ze zichzelf kunnen verplaatsen. Om die reden zal het platform “auto” blijven bestaan. Daarom zeggen de prognoses ook dat er in 2020 meer dan 2 miljard auto’s in de wereld zullen zijn. Daarom zijn Renault en Nissan zich ook gaan richten op de massaproductie van de zero emissie auto tegen een betaalbare prijs. De elektrische auto noemt hij een doorbraak op het gebied van zowel de organisatie en techniek in de toekomst. Het verandert ook de manier waarop auto fabrikanten in contact staan met de omgeving en de overheid.

Renault en Nissan hebben hard gewerkt om de elektrische auto te ontwikkelen. Er werken nu meer dan 2000 mensen in de organisatie aan elektrische auto’s en ruim 4 miljard is geïnvesteerd. En het nemen van het risico lijkt zich terug te betalen, want de hele productiecapaciteit voor de Leaf is intussen besproken. Meer dan 70.000 mensen hebben in Japan al vooringeschreven voor een Leaf. In de toekomst zullen de prijzen ook behoorlijk gaan dalen. Het is te vergelijken met de ontwikkeling van de mobiele telefoon. Aan het begin wogen mobiele telefoons kilo’s, duurde het 10 uur om ze op te laden en waren ze onhandig in gebruik. Maar de elektrische auto die nu wordt gepresenteerd is beter dan de eerste mobiele telefoons.
De elektrische auto zal zichzelf ook op een hele andere manier gaan ontwikkelen. Denk an applicaties voor auto’s. Hier zijn nog ongekende mogelijkheden. Het verschil is wel dat er goed nagedacht moet worden over veiligheid. Als je iPhone een keer hapert, dan is dat niet erg. In een auto is dat een groot veiligheidsrisico. Daarbij zijn overheden ook vooral gespitst om ervoor te zorgen dat de bestuurder niet of geleid kan worden in de auto.

De automarkt moet opnieuw bedacht worden. Het is een markt die elk jaar ruim drie triljoen euro’s omzet. Die markt en zijn consumenten verander je niet in vijf jaar, maar het zal gaan veranderen. Innovatie gaat altijd over het opnieuw inrichten van de toekomst en het nemen van risico’s. De autofabrikanten hebben nu een hele mooie kans om de auto opnieuw te definiëren.

Toen Carlos jong was, was de auto het ding dat je het allerliefste zou hebben. Nu is dat de mobiele telefoon. Dat is de verandering die er ligt.

De opening van Carlos Ghosn:

En de Q&A met Loïc LeMeur: