Telefonische verkoop is nog steeds populair bij een aantal soorten bedrijven. Je wordt op een middag of avond gebeld om te worden doorgezaagd of je geen geld zou willen besparen op dit of op dat. Vakkundig wordt een belscript voorgelezen waarbij bij weigering uiteindelijk de vraag komt: “Dus u wilt geen geld besparen?” Een vraag waarop vele Nederlanders geen weerwoord hebben dan toch verder praten.

Soms komt het voor dat er een aanbieding wordt gedaan waar je over na zou willen denken. Of het met je partner wil bespreken. De levering van energie zou is bijvoorbeeld zo’n onderwerp. Nou zitten wij prima bij onze huidige leverancier, maar een telefoontje van de Nederlandse Energie Maatschappij beloofde 20% korting. Op een fors jaarbedrag toch best een paar euro’s. Dus wellicht het overwegen waard. Maar wel zorgvuldig. Dus informatie opgevraagd. Tot mijn verbazing zei de telefonist dat dat geen enkel probleem was en dat het direct naar ons zou worden toegestuurd. “Zonder verplichting?”, probeerde ik nog. “Helemaal zonder verplichting, meneer”, antwoordde de telefonist. Verbaasd hing ik de telefoon op. Dat was me nog niet eerder overkomen. Ik dacht haast aan goede service. Tot de informatie op de mat viel.

“Welkom bij de Nederlandse Energie Maatschappij. Wij nemen vanaf de 2e van de volgende maand uw energie leveranties over.” Met deze inleiding dacht men mij meer informatie te zenden. En informatie was het niet eens, het waren de algemene voorwaarden. Met daarbij de mededeling in zeer lichtgrijs en klein lettertype op de achterkant dat enkel kan worden opgezegd binnen 7 dagen schriftelijk. En dat als je zeker wilde weten dat dat ook behandeld zou worden, dat je dan wel aangetekend moet versturen. Service.

Het winnen van klanten is een lastige zaak. Tevreden afnemers van een service zullen niet zomaar overstappen. Maar een benadering als van de Nederlandse Energie Maatschappij heeft enkel een averechts effect. Hoe goed ze ook zullen zijn, ik zal daar geen klant meer worden. Nu niet en in de toekomst niet. Het verpesten van een kans is gemakkelijker dan hem pakken. Spreek de klant aan op een relevant moment met goede arguenten en als een klant een vraag heeft, beantwoordt die dan. Daarmee win je klanten in plaats van negatieve reclame.