Lang leve de smartphone…

Al jaren was ik een trouwe gebruiker van Nokia mobiele telefoons. Ik begon met een gekregen 5110 en zodra ik mijn eerste baan begon kwam er een 6150. Geweldig. Een heerlijke telefoon. Zeker toen ik na een tijdje een carkit in mijn Alfa had laten bouwen. Ik heb vele kilometers verbeld. Ook de modem functie via het kabeltje was een uitkomst. Al in 2000 zat ik in de trein mailtjes te versturen. Het moet er voor mijn medepassagiers vreemd uitgezien hebben, maar mijn internet was mobiel. Zij het ontzettend traag. Ruim 4,5 jaar hield de 6150 het bij mij uit. Toen stapte ik over op de 6310i. Meer van hetzelfde. Onverwoestbaar, prima accu en duidelijk en gemakkelijk in gebruik. Als geweldige feature kon je bij de 6310i meerdere telefoonnummers aan een naam koppelen. Een uitkomst voor een groot adresboek als dat van mij.

Afgelopen oktober waagde ik een nieuwe stap in mijn mobiele carriere. Ik wilde een smartphone. Op dat moment was de N95 het topmodel van Nokia. Direct een voorsprong op de concurrentie dus, want ik was echt een Nokia fan. HTC alternatieven met Windows Mobile werden al snel afgeschreven door de verhalen van crashende telefoons. De iphone stond niet op het lijstje, want die was hier immers niet bij mijn provider te bestellen en had geen umts internet. En als ik nu aan de smartphone ging, dan wilde ik wel snel internet. Door wat geharrewar met abonnementen had Vodafone nog wat goed te maken met me. Dat goedmaken gebeurde door het gratis verstrekken van een nieuwe N95, waar die in de winkel nog met een paar honderd euro bijbetaling werd aangeboden. De timing was perfect en op mijn verjaardag werd de telefoon afgeleverd. Heerlijk. Een nieuwe gadget. En met het prima Nokia gevoel.

Intussen zijn we een half jaar verder en schrijf ik dit terwijl mijn trouwe 6310 naast me ligt. De N95 is namelijk voor de vierde keer in een half jaar gecrasht met fatale gevolgen. Omdat het een Vodafone branded versie is, kan ik hem zelf niet updaten. Dat moet dus bij een Nokia care center. Ongelofelijk frustrerend voor iemand die de telefoon zeer intensief gebruikt en hem ook nog eens elke dag moet opladen. Zeker mobiel internet wordt deze dagen weer node gemist. Na de laatste keer had ik besloten vrijwel geen externe applicaties meer te installeren. Ik gebruikte hem bijna voor niets anders meer dan internet, mailen, foto’s maken en natuurlijk bellen. En dan toch weer… Ik erger me er nu gewoon aan. De N95 is een prachtig toestel met veel gebruiksgemak. Als het werkt. En dat is de crux. Ik zit nu met gekromde tenen te luisteren naar vrienden met iphones die zonder problemen functioneren. Ik zie op kantoor de Windows Mobile HTC’s rondvliegen zonder grote mankementen. En ik zit hier. Met een dode N95. Nokia, doe er wat aan, want volgende keer wordt het toch echt een ander merk.

3 Comments on Lang leve de smartphone…

  1. avatar
    Jules
    March 31, 2008 at 21:52 (11 years ago)

    Ow… de N95 met Vodafone firmware is kreupel! Schande van Nokia en Vodafone, maar het is zo.

    Gelukkig kan je je telefoon zonder veel moeite upgraden. Voorwaarden: Windows XP en een backup van je contacts/apps die je terug kan syncen.
    Via deze link is het mij gelukt: http://www.onbezet.nl/2007/11/26/firmware-update-200015-voor-nokia-n95/

    Als je nog vragen hebt: twitter me maar (@zjuul)

  2. avatar
    jaspervdhulst
    March 31, 2008 at 22:03 (11 years ago)

    Ik heb een N70. Ik vind ‘m vreselijk traag en heb last van echo. Ook een tijdje zo’n HP iPaq gahad waar je mee kon bellen. Vreselijke geluidskwaliteit!! Ik sta op het punt om terug te gaan naar twee apparaten. 1 om te bellen en 1 voor agenda, internet e.d. Misschien komt er nog een tijd van geintegreerde alles in 1 apparaten, maar ik geloof voorlopig weer even in: gebruik een apparaat waar het voor gemaakt is!

  3. avatar
    bezzz
    December 21, 2008 at 20:14 (11 years ago)

    Het is die vodafone software die ze erop hebben gezet ipv de originele nokia software. Ik heb zoiets gehad met een SE K800i met tmobile software. Ik raad dan ook iedereen aan om een origineel toestel met de originele software aan te schaffen. Met andere woorden een “unbranded” toestel zonder provider aanpassingen. Ik heb een N95 met alles origineel en simlockvrij en het is het geweldigste toestel dat ik ooit heb gehad.
    Die aanpassingen van providers aan de firmware op de telefoon zou verboden moeten worden.
    Je ziet wat een elende het kan veroorzaken en je hebt geen enkel been om op te staan, eindeloos opsturen en updaten met steeds dezelfde “falende” aangepaste
    software. Ze zullen ook nooit toegeven dat het daaraan ligt.
    Je kunt om coulance vragen en daarbij een nieuw batterijklepje en de originele nokia firmware verzoeken omdat het op deze manier een ondeugdelijk product betreft.
    De n95 daar ligt het zeker niet aan dat is een top telefoon waar ze nooit aan hadden moeten knoeien bij vodafone (en andere providers)

Leave a reply