De werkelijkheid had je soms zelf niet eens kunnen verzinnen. De afgelopen dagen ben ik op zoek geweest naar een klein onderdeeltje voor onze Jeep, zodat een nieuwe eigenaar er weer even veel plezier mee zou hebben als wij dat hebben gehad. Op zoek naar het onderdeel bel je dan verschillende bedrijven op, om te zien of zij het hebben en hoe snel het geleverd kan worden. Regelmatig krijg je dan te horen dat ze het onderdeel niet hebben. En dat is prima. Maar toen trof ik een bedrijf in Noord Holland dat wel een hele aparte aanpak kende.

“Wat zoekt u?”
Dus ik beschrijf het onderdeel en de auto.
“Ja, daar heb ik er net van binnen gehad.”
“Maar weet u of dat er een is met een aansluiting voor 1 draad of 2 draden?”
En toen kwam het verbluffende antwoord: “Ja hoor eens jongen, ik heb het nou te druk om naar dat soort dingen te kijken. Wil je het hebben of niet? Anders hang ik op.”

Sommige producten verkopen zichzelf. Maar als je klantenservice bestaat uit het zo snel mogelijk afhandelen van je telefoontje, ongeacht te uitkomst, dan gaat zelfs die vlieger op de lange duur niet meer op. Klanten zijn het bestaansrecht van je organisatie. Klanten zijn geen geld-generatoren. Potentiële klanten zijn mensen met interesses, behoeften, doelen en vrienden. Die vrienden kunnen ook weer klanten worden en zo groeit je bedrijf. Tenminste, als je de behoeften van je klanten belangrijk vindt. Als dat niet zo is, dan vinden je klanten wel iemand die dat wel vindt.